Genel bir tanım yaparsak reklam; gazete,dergi,televizyon,radyo,bilboard gibi farklı mecralar aracılığıyla çeşitli mal veya hizmetlerin hedef kitleye tanıtımıdır.Reklam,bu mal veya hizmetlerin nereden,nasıl alınacağı,ne şekilde kullanılacağı,fiyatı ve kalitesi gibi konularda hedef kitleye bilgi verir.Bütün reklamlarda amaç,satışı arttırmak ve üreticinin piyasadaki diğer rakipleriyle rekabet edebilmesidir.Reklam işletmeler arası bir rekabet aracı olarak da görülebilir.
Reklam sürekli yeniliği,arayışı,yaratıcı olmayı,hayal gücünü zorlamayı gerektiren bir bilimdir.Reklamcı ise,alışılmışın dışında,yaratıcı ve gelişmelere öncülük eden kişidir.Espiri ve hitap gücü iyi olmalıdır.Günümüzde reklam ve karikatür iç içe geçmiş bir konum almıştır.
Reklamın tarihine baktığımız zaman ise,ilk ve orta çağlara dayandığını görürüz.Bu dönemde reklam faaliyetleri çok ilkel bir şekilde tellallar aracılığıyla yapılmaktaydı.1450'li yıllarda matbanın bulunmasıyla reklamcılık çığır açtı.Bu sayede el ilanları daha geniş hedef kitlelere yayılma imkanı buldu.
Türkiye de ise reklam,19.YY'ın ortalarında görülmeye başlamıştır.1840-1864 yılları arasında çıkartılan Ceride-i Havadis,satırı 10 kuruştan reklam almaktaydı.İlk ciddi reklam çalışması ise, 1944 yılında Eli Acıman tarafından kurulan Faal Reklam Ajansı çatısı altında,Koç Şirketi için hazırlanmıştır.Zamanla bu ajans adını Manajans olarak değiştirmiştir.
Gittikçe önemi artan reklam için,büyük şirketler ciddi miktarda paralar harcamaya başlamışlardır.1968'de Amerika'da reklam için 3,5 milyar dolar harcanmuştır.Aynı yıl ülkemizde ise reklam için harcanan miktar 245 milyon TL'dir.
1950 yılında radyonun, 1972 yılında televizyonun reklam almaya başlamasıyla ülkemizde reklamcılık hızla gelişti.Önceleri tam anlamıyla bilimsel bir meslek olarak görülmeyen reklamcılık,günümüzde bir çok üniversitemizde ders olarak okutulmaktadır.
Reklamlarda hangi mecraların kullanılacağı özenle şeçilmelidir.Yanlış mecra seçimi demek,yapılan harcamaların boşa gitmesi demektir.Yapılan reklam ile kullanılan mecra uyumlu olmalı ve bu mecralar hedef kitlenin rahatça ulaşabileceği bir yerde olmalıdır.Örneğin;lüks bir araba reklamının bilboardı bir ilk okul çıkışında bulunmaz.Böyle bir reklamın hedef kitlesi zengin ve orta kesimdir,bu yüzden bu bilboard şehir merkezi ve alışveriş merkezi çıkışları gibi yerlerde sergilenmelidir.
Reklamcı yaratıcı,arayış içinde,hayal gücünün sınırlarını zorlayan ve gerektiğinde espiri yeteneğini kullanabilen kişiler olmalıdır.Reklam sadece yeni çıkan bir ürün için yapılmaz.Ayrıca piyasada var olan ürünlerin bir biriyle rekabeti için de reklam yapılır.Örneğin;pepsi ve coca cola çok uzun yıllardır üretim yapan şirketlerdir ancak,bu iki şirket sürekli bir rekabet içindedir.Bu rekabet döneminde kullanılabilecek en etkili araç ise reklamlardır.
Reklamcılık üzerine ülkemizde yazılmış bol miktarda kitap ve makale bulunmaktadır.Örneğin;Pelin Özkan'ın "Hayatımız Reklam" adlı kitabı,Türkiye'deki önemli bazı reklam ustalarıyla karşılıklı yapılan söyleşileri içermektedir.Ülkemizdeki reklamcılığın gelişimini adım adım günümüze değin öğrenebileceğimiz bir kaynaktır.
Reklam üzerine daha çok şey söylenebilir ve yazılabilir.Şimdi bir kaç tane örnek reklam bakalım.
Yandaki reklam,bir sütyen markasının hazırladığı reklamdır.Burada vurgulanmak istenen sütyenin göğüsleri daha dolgun gösterdiğidir.
Yandaki reklam da aynı markanın farklı bir bilboard reklamıdır.
Bu reklam çalışması ise,reklam kampanyaları dersi için kendi hazırladığım bir çalışmadır.Bu ödevdeki amaç,bisikletin kendini kullanmadan ve özgürlüğü vurgulayarak bir reklam kampanyası hazırlamaktı.Bianchi için yapılmış bir çalışmaydı.
Biraz nostalji! Yandaki görüdüğünüz reklam çalışması da bir makarna için hazırlanmış çalışmadır.
KISACA REKLAM
GKY GKY zaman: Çarşamba, Kasım 05, 2008
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder